Elbil-lading

Det er kun lov å lade elbiler på plasser hvor det er lagt opp eget ladepunkt for dette. Alle garasjer og endel motorvarmerplasser har mulighet for montering av lader dersom dette ikke finnes fra før. Følgende motorvarmerplasser har mulighet for ladepunkt:

  • 1-10
  • 17-29
  • 52-60

Bestilling av lader

Dersom det ikke er montert lader fra før, må det først monteres en såkalt “bakplate”. Denne bestilles hos Elaway sammen med laderen. Laderen bekostes i sin helhet av beboer, og blir beboers eiendom. Den kan derfor tas med eller selges når man eventuelt flytter fra borettslaget. Elaway tilbyr også leie av bokser.

Her kan du bestille lader hos Elaway:
https://elaway.io/no/elbileier

Hvordan kommer du i gang med ladingen

Beboer må lage seg en brukerprofil hos Elaway. Når laderen er installert, kobles denne opp mot brukerprofilen.

Innkreving av penger for strømforbruk og abonnement gjøres av Elaway. Hver bruker må ha en brukerprofil med et registret bankkort. Oppretting av brukerprofil gjøres i Elaway appen. https://elaway.io/no/app

Se oppsett for hvordan man gjør det her: https://cdn.sanity.io/files/s4opm7r3/production/8f1944b68328ca68abd792357e2be9a418e2880f.pdf

For andre spørsmål og svar om appen se: https://elaway.io/no/sporsmal-ny-app

Hva koster det å lade

Ladeprisen følger markedsprisen. Prisen er satt i henhold til avtale for borettslaget, og denne avtalen er det styret som er ansvarlig for. Prisen vil dermed variere fra time til time. Pris for lading er altså timesspot ganget med antall kWt brukt. Nettleien kommer i tillegg, og eventuell strømstøtte trekkes fra. Dette står også forklart i Elaway-appen.

Andre kostnader knyttet til bruk av anlegget er en abonnementskostnad på 59 kroner i måneden.

Strømmen blir automatisk avlest av Elaway og forbruket faktureres månedlig. Penger trekkes altså fra beboers registrerte bankkort en gang per måned. Innbetalingen for forbruk blir så overført til Mellomenga for å bidra inn i borettslagets totale strømregning.

Ved problemer med ladeboks

Dersom ladeboksen er kjøpt av K2 Elektro, må beboer ta kontakt med K2 Elektro direkte. For kontaktinformasjon se nederst på bestillingssiden til K2 Elektro.

Dersom ladeboksen er kjøpt eller leies av Elaway, tar man kontakt med dem direkte.

https://elaway.io/no/kundeservice/ladehjelp

E-post: post@elaway.no

Tlf: 915 90 500

Telefontider:

Mandag-fredag kl. 06:00-18:00
Lørdag-søndag kl. 10:00-17:00

Du kan også ta kontakt med Elaway sin døgnåpne ladehjelp. For at de skal kunne hjelpe deg best mulig vil det være lurt å være i nærheten av din ladestasjon når du ringer.