Alle boenhetene er mulig å bygge ut innenfor gitte rammer. Det er gjennom bebyggelsesplan og tidligere generalforsamlingsvedtak fastsatt ulike utbyggingsalternativer for de enkelte boenhetene. Tilbygg-alternativene varierer noe i forhold til de ulike leilighettypene. Ønsker du å utvide din leilighet, krever dette søknad til borettslagets styret, med påfølgende søknad til kommunen.
Hvilke utbyggingsalternativ kan jeg velge?
De ulike leilighetstypene er i regulerigsplanen for eiendommen angitt med bokstav, tilsvarende er utbyggingsalternativene. Oversikt over leilighetstypene finner du i reguleringsplanen som er tilgjengelig via kommunens kartløsning.
Nedenfor finner du de ulike utbyggingsalternativene:
- Utbyggingsalternativ A1
- Utbyggingsalternativ B1 – 1 etasje
- Utbyggingsalternativ B1 – 2 etasjer
- Utbyggingsalternativ B2 – 1 etasje
- Utbyggingsalternativ B2 – 2 etasjer
- Utbyggingsalternativ E1
- Utbyggingsalternativ F1,F2 – 1 etasje
- Utbyggingsalternativ F1,F2 – 2 etasjer
- Utbyggingsalternativ G
Hvordan går jeg frem?
- Innhente samtykke fra naboer (se borettslagets eget skjema i undermenyen)
- Fylle inn borettslagets interne skjema for tilbygg (se eget skjema i undermenyen)
- Sende inn søknad til styre med følgende dokumentasjon:
– Skjema for søknad om tilbygg
– Signert skjema for nabosamtykke
– Tegninger av ønsket utbyggingsalternativ
– Kart med tiltaket tegnet inn (situasjonskart finnes på kommunens nettside) - Avvente styrets samtykke
- Sende inn søknad til kommunen (dette må andelshaver besørge selv)
- Fremlegge kommunens tillatelse for styret
- Innbetale depositum til borettslaget, nærmere info finnes på borettslagets interne skjema for søknad om tilbygg. Kostnadene for kontroll nevnt i punkt 10 vil trekkes fra depositumet.
- Avtale og gjennomføre et oppstartsmøte med representant fra styret og utførende foretak (snekker)
- Arbeidene kan nå iverksettes
- Styret vil iverksette en kontoll av byggearbeidene på avtalt tidspunkt. Her er det viktig med dialog mellom andelshaver og styret. Mer info gis i oppstartsmøte.
- Når arbeidene er ferdigstilt må andelshaver besørge ferdigattest fra kommunen, denne må fremlegges styret før depositum kan tilbakebetales.