Informasjon fra elbil-prosjektet

Siden vi nå har kommet godt i gang med lading av elbiler gjennom det nye anlegget ønsker styet å synliggjøre hvordan de forskjellige vedtakene på generalforsamlingen fra 2018 er fult opp fram til ferdigstilling av anlegget. Under finner dere vedtaksttekstene med styrets kommentar under hvert av vedtakene. Det er enkelt å lese selve vedtaket, og se hvilken vurderinger styret har gjort fram til i dag, for å følge opp vedtakene.

Lading av El-bil

Vedtak 1
Borettslaget anskaffer ladeløsning ZapChargerPro og investerer i nødvendig felles ladeinfrastruktur (tilførsel av strøm og flatkabel) med en kostnadsramme på ca 300.000.

Styrets kommentar til vedtak 1
I juli ble nødvending ladeinfrastruktur (tilførsel og strøm og flatkabel) ferdig installert i alle garasjer og på uteplasser (motorvarmerplasser tilsluttet garasjerekkene). Anlegget muliggjør tilsammen 114 ladepunkt. For å holde kostnadene nede søkte styret tilskudd til prosjektet hos fylkeskommunen, som ble innvilget med 25% støtte til kostnader knyttet til ny infrastruktur (tilføring av strøm og flatkabel). Styret anser derfor punkt 1 som utført i henhold til vedtaket.



Vedtak 2
Borettslaget anskaffer eget Ladepunkt ZapChargerPro til garasje eller motorvarmerplass (der dette er mulig innenfor rammen av infrastrukturen), etter bestilling fra beboer. Ladepunktet finansieres ved at beboer betaler inn et tilleggsinnskudd på kr 5.000,- pr garasje/motorvarmerplass. Tilleggsinnskuddet tilbakebetales til beboer ved oppsigelse av garasje/motorvarmerplass. Eksempel: Garasje uten ladepunkt har innskudd kr 25.000, og garasje med ladepunkt har innskudd kr 30.000.

Styrets kommentar til vedtak 2
Det er inngått avtale med K2 Elektro, hvor beboere selv bestiller ZapTecPro ladeboks. Beboer bestiller, betaler og eier sin ladeboks. Beboere som har kjøpt og montert ladeboks eller bare bakplate, vil etterfaktureres fra OBOS med 5.000 kr som del av depositumet de har på sin garasje eller motorvarmerplass. Listen med monteringer oversendes OBOS for innkreving av økt depositum så snart prosjektet ansees for 100% ferdig levert. Styret anser punkt 2 som levert i henhold til vedtaket på generalforsamlingen.



Vedtak 3
Beboer bestiller egen ZapChargerPro ladeboks og blir fakturert direkte fra valgt leverandør. Kostnad pr ladebokser stipulert til ca 15.000,- pr stk. Ladeboksen er beboers eiendom som man kan velge å ta med seg når man flytter, eller selge den til ny beboer/annen beboer i borettslaget.

Styrets kommentar til vedtak 3
Styret har inngått avtale med K2 Elektro hvor beboere kan bestill ZapTecPro ladebokser som blir direkte fakturert beboer og blir beboers eiendom. Ladeboksen kan betales med en gang, eller via K2 sitt valgte avbetalingssystem. Styret anser punkt 3 fra generalforsamlingen som levert i henhold til vedtaket.



Vedtak 4
Strømforbruk til lading av ladbare biler betales av den enkelte etter faktura fra borettslaget. Forbruk ZapChargerPro måles og faktureres etter reelt forbruk uten påslag. Styret får fullmakt til å finne løsning for fakturering.

Styrets kommentar til vedtak 4
Styret har via fullmakt fra generalforsamlingen inngått faktureringsavtale med selskapet Charge365. Betaling av strømforbruk blir gjort via individuell avlesning fra hver ladeboks og trukket fra hver brukers registrerte bankkort.

ZapTec som løsning, har en svakhet i at strømprisen i systemet ikke er dynamisk og automatisk blir justert fra dag til dag. Prisen må manuelt justeres. Styret har gått igjennom de siste strømregningene til borettslaget, og satt prisen pr kwh i henhold til dette, uten påslag.

Det er knyttet driftsutgifter til bruk av Charge365, slik som data SIM-kort og mobilabonnement for automatisk avlesning av strømforbruk. Hver bruker betaler derfor 50 kr/mnd i abonnementskostnad for å kunne bruke anlegget. Denne kostnaden faktureres også gjennom Charge365 og bankkorttrekk.

Styret har fulgt fullmakten gitt på generalforsamlingen og funnet en fakturaløsning. Det blir ikke gjort noe påslag i strømprisen det faktureres for. Styret mener derfor at vedtaket i punkt 4 fra generalforsamlingen er ivaretatt.




Vedtak 5
Strømforbruk til motorvarmere betales av den enkelte etter faktura fra borettslaget. Forbruk motorvarmer faktureres med kr 100,- pr løpende mnd hele året (tilsvarer ca 1000 kWh som dekker 2-3 timers bruk av motorvarmer pr natt i vinterhalvåret). Beløpet kreves inn sammen med husleie.

Styrets kommentar til vedtak 5
I eksisterende leiepris for en motorvarmerplass eller garasjeplass er det allerede innkalkulert strømforbruk som det faktureres for sammen med leien. Dette er rutiner som allerede er eksisterende, og styret anser derfor vedtaket i punkt 5 som videreføring av eksisterende praksis. Når styret setter årsbudsjett, og eventuelt justerer på leiepriser for motorvarmeplass og garasjeplass, vil det hovedsakelig være leien som justeres. Om det kommer større endringer i strømprisene vil det være naturlig at prisen pr kwh også her korrigeres. Det ligger i styrets mandat å bestemme disse nivåene. Det blir ikke gjort korrigeringer på disse prisene før budsjettet for 2020 settes.



Vedtak 6
Vedtaket om et generelt tillegg i leien for lading av elbil oppheves.

Styrets kommentar til vedtak 6
Det finnes et produkt hos Mellomenga det faktureres for, som omhandler leiekostnad knyttet elbil. Det er et strømtillegg på 200 kr/mnd, for å lade elbil på motorvarmeruttak. Det har ikke vært lov å lade i garasjer pga brannfaren, så dette tillegget har ikke vært brukt for el-bil i garasjer. Styret har vedtatt å refundere dette strømtillegget fra og med 1. juli da det nye elbil-anlegget var klar til bruk. OBOS er informert og refusjon vil bli gjennomført så snart det er praktisk gjennomførbart. Styret anser derfor dette vedtaket som ivaretatt.

Det er vert å merke seg at lading på andre steder en via ZapTec-ladeboks nå er forbudt i henhold til vedtektsendringen gjort på generalforsamlingen i 2018. 



Vedtak 7
Garasjeleie og motorvarmerplassleie justeres slik at kostnader til strømforbruk trekkes ut og erstattes av pkt 4 og 5.

Styrets kommentar til vedtak 7
Her viser vedtaket til at det er punkt 4 og punkt 5 som skal være førende for håndtering av strømkostnader knyttet til både elbil-lading og generelt strømforbruk på motorvarmerplass og garasjeplass.

Punkt 4 omhandler prising og fakturering for lading av elbiler, som er tatt ut fra den ordinære leiekostnaden og er erstattet med en løsning fra Charge365, som håndterer fakturering for reelt og individuelt forbruk.

Punkt 5 handler om håndtering av strømkostnader knyttet til motorvarmerplass og garasjeplass uavhengig om plassen brukes av en elbil eller ikke. Her beholdes eksisterende praksis hvor det faktureres den enkelte leietaker gjennom husleien slik som i dag. Det står ikke i vedtaket at det skal differensieres på om plassen benyttes av en elbil eller ikke. 

Styret mener at punkt 7 er ivaretatt i henhold til generalforsamlingens vedtak.



Sluttkommentar
Styret har jobbet for at vedtakene på generalforsamlingen skal ivaretas på en god, men også praktisk måte. Er man uenig i måten styret har behandlet vedtakene på, kan det være at vedtak må presiseres gjennom nye vedtak på neste generalforsamling for å få fram flere detaljer eller nyanser i vedtakene. Styret mener at vedtakene, slik de er framstilt i dag, er godt ivaretatt.

Mvh Styret

Dette innlegget ble publisert i Nyheter. Bokmerk permalenken.